Boj za Ortel a vysílání bez urážek žen v Českém rozhlase dále pokračuje

Český rozhlas, veřejnoprávní médium, které je placené z peněz většiny obyvatel České republiky, se rozhodl vysílat na své, řekněme “konzervativnější” stanici Dvojka píseň pana Radoslava Bangy s titulem Jižní spojka.

Všichni asi víme, jakým způsobem se pan Banga vyjadřoval k ženám (viz můj minulý příspěvek) a jakým způsobem se zesměšnil na prestižní společenské události.

Jak se zdá, námi placené veřejnoprávní médium hodlá toto “nekulturní individuum” nadále podporovat a dokonce jej ještě obhajovat.

A toto všechno je placené našimi pracně vydělanými penězi. Člověk, který ve svých textech uráží ženy, který necítí úctu k interpretovi s jinými názory (mimochodem názory směřujícími k ochraně žen) je podporován povinnou daní v podobě rozhlasového poplatku, ze kterého jsou mu vypláceny tantiémy.

Na toto skutečně již nemám slov. Proto zde uvádím dnešní korespondenci se šéfredaktorem Dvojky ČRo a byla bych ráda, kdybychom všichni vyvinuli tlak na zařazení skupiny Ortel do playlistu Českého rozhlasu.

Znění dopisů:

Vážený pane doktore Gromane,

mnohokrát děkuji za Vaši reakci a odpověď.

Jak už jsem napsala včera, v názoru na tvorbu pana Bangy se skutečně neshodneme. Pro mě je jeho “píseň” Jižní spojka jasnou urážkou všech žen a povyšování se mužů nad ženami, kdy je žena ta zlá mrcha a muž je v podstatě její obětí, přičemž ale jasně dává najevo hned v druhé větě: “Tys na to šla srdcem a já přes tělo.” Takže kdo tady chtěl koho využít? Muži šlo pouze o sex, ale žena byla ochotná investovat do vztahu i city.

Proč si zmiňovaná “píseň” protiřečí? Proč na jedné straně povyšuje muže konstatováním: “Tys mohla mít mě. Tys mohla říct ne.” A na druhé straně říká: “Proč jsi mě svedla?” Toto je podle mého názoru absolutně nelogická konstrukce, která v celkovém dojmu působí takovým způsobem, že ženy jsou mrchy, lehké děvy, zlatokopky apod. a chlapi jsou nadřazenější, protože jsou něco víc (nechápu sice proč, ale budiž).

Dále už nehodlám dělat panu Bangovi reklamu, kterého v podstatě obhajujete a v podstatě tudíž obhajujete také urážení žen. Také zvažuji, zda mu nadále platit živobytí prostřednictvím tantiém, resp. poplatků veřejnoprávnímu rozhlasu za tyto urážky. Existuje mnoho krásných písní, které mají sexuální podtext, ale ten nikoho neuráží, je jemný, citlivý a pouze něco naznačuje.

Uvidíme, jestli v některém z následujících vysílání pana Martina Hrdinky (pořad Klec plná slavíků, sobota dopoledne) zazní i informace o úspěchu skupiny Ortel, která ženy brání, neuráží je a chce je ochraňovat prostřednictvím upozorňování na islamizaci Evropy, popřípadě zda bude do vysílání zařazena některá z písní této zmíněné skupiny, například ve Vámi zmiňované plánované hitparádě. Pokud ano, pak začnu Český rozhlas považovat za skutečně vyvážené veřejnoprávní médium.

Na závěr musím konstatovat, že Dvojku ČRo jsem považovala za skvělou stanici, kterou jsem poslouchala 24 hodin denně. A to už jen kvůli lidem, kteří vysílání tvoří a kteří mají můj plný obdiv a respekt. Ačkoliv chápu, že se tato stanice chce přiblížit i mladším lidem, nemělo by to být na úkor kvality a vyváženosti vysílání.

Přeji Vám i Dvojce ČRo jen to nejlepší a prosím, abyste si zachovali úroveň a nesnižovali se jen k bezobsažné či urážlivé, ale líbivé hudební produkci.

S pozdravem a úctou,

Ing. Karin Szczyrbová

 

Odpověď doktora Gromana, ve které jasně obhajuje pana Radoslava Bangu.

Vážená paní inženýrko,

také děkuji za Váš e-mail, i když nemohu s mnohými tvrzeními v něm souhlasit. Píseň, kterou citujete je z mnohem starší doby a vznikla před založením Gipsy.cz. Tuto tvorbu Radka Bangy na Dvojce samozřejmě nehrajeme. Je to uzavřená kapitola v jeho tvorbě a navíc se za ni veřejně omluvil na svém facebookovém profilu. Budu moc rád, když budete naši stanici hodnotit podle toho, co vysíláme a ne podle toho, co jsme nikdy nevysílali a vysílat nebudeme.

Z dotyčného vyjádření Radka Bangy z listopadu loňského roku: „Abych věci uvedl na pravou míru – bylo mi 19 let a dělal jsem výhradně hip-hop. Každý má holt kostlivce ve skříni a toto je ten můj. Dnes je mi ovšem skoro 35 let. Bavíme se tedy o textech, jenž jsou 15 let staré. Už nejsem ten pubertální frajírek, který neřeší důsledky své tvorby, to je dávno pryč. A i když tato má tvorba byla NAPROSTOU RECESÍ, čili nebyla myšlena NIKDY vážně, určitě na to nejsem pyšný. Mohu ovšem s čistým svědomím také prohlásit, že jsem s těmito sprostými songy nikdy veřejně nevystupoval. V roce 2004 jsem založil skupinu Gipsy.cz a od té doby se má tvorba ubrala úplně jiným směrem. Vulgarismus není známkou jakéhokoliv frajerství, to už vím dávno.“

Vše ostatní jsem napsal již ve svém předešlém vyjádření. A jsem moc rád, že Vám Dvojka kromě této jediné písně, kterou aktuálně vysíláme poměrně zřídka, a důvody jsem již objasnil, dělá radost. Pana Novotného od Vás milerád pozdravím.

Přeji vše dobré a klidné májové dny

PhDr. Martin Groman Ph.D.

Leave a comment